luk og vis ikke igen Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Hvad er cookies? Læs mere
Dato:
12.10.18
Start:
19:00
Dørene åbner:
18:00
Pladser:
Siddepladser
GRATIS ADGANG
The American Way vs. The Danish

En reflekterende undersøgelse om instruktion i musicals i Danmark og USA set fra en performers synsvinkel i lyset af kulturelle og historiske forskelle Nyhed

Det er interessant når man hører publikummere sige, at de godt kan se at Fredericia Teaters opsætning af “Prinsen af Egypten” er instrueret af en amerikaner og ikke af en dansker. De ved ikke nødvendigvis hvorfor eller hvad der gør det, men de lægger mærke til at der er en forskel.

Helt objektivt kan jeg godt se hvad de mener, og det har fået mig til at tænke på; hvorfor kan man se en forskel – og hvad er det for nogle valg der gør, at man kan mærke at en forestilling er ”meget amerikansk” eller ”meget dansk”. Hvad er grunden til de forskellige udtryk, og hænger det sammen med de to landes forskellige kulturer eller historik indenfor genren? Det er netop nogle af de spørgsmål jeg har tænkt mig at prøve at besvare i mit BA projekt på Den Danske Scenekunstskole - Musicalakademiet.

 

Jeg har valgt at mit projekt, “The American Way vs. The Danish Way” om instruktion i USA, i forhold til Danmark, bliver set fra en performers synsvinkel - og her sætter jeg mig selv i spil. Undersøgelsen går derfor ud på at lave et mini-show bestående af 3 sange som fremføres 2 gange for at se om man kan mærke den kulturelle forskel i øvelokalet også. Det er dog vigtigt at nævne, at showet ikke er produktet af mit BA-projekt, men at det er selve undersøgelsen.

 

Jeg har ansat en instruktør fra USA og en instruktør fra Danmark, som hver især har fået den samme opgave - nemlig at instruerer de samme 3 musical sange (fra tre forskellige tidsperioder). De 3 sange, skal på en eller anden måde, kobles sammen med en rammefortælling, men det er op til instruktøren at bestemme hvordan. Yderligere har de to instruktører fået et dogme - en regel - som de skal bruge/overholde i hver at de 3 sange. 

 

Showet består af:

 

  • "Always True To You, Darling In My Fashion" fra forestillingen "Kiss Me, Kate" (1948) Dogme: Her skal der bruges en mandlig medspiller
  • "Movie In My Mind" fra forestillingen "Miss Saigon" (1989 - selve musicalen foregår dog i 1970'erne)  Dogme: Her skal der indgå en rekvisit; en kimono
  • "Perfect" fra forestillingen "Edges" (2005)  Dogme: Her skal jeg i løbet af sangen sidde ned

Under prøveforløbet vil jeg, som performer/studerende, undersøge hvordan de griber opgaven an og reflektere over deres valg i forhold til deres baggrund.